Elseline & Evelien in Suriname!

Schoolmeisjes, sterappels en vissen

Het is 22.00 's avonds, bij jullie 3.00. Vanavond lagen we eindelijk vroeg op bed. Maar helaas zijn de ramen niet bepaald geluiddempend... en de hele familie van de huisbaas is op bezoek. Vorige week is hun moeder overleden. Gisteravond was er een singitttie. Dit is een traditie in Suriname waarbij op de vooravond van de begrafenis een bijeenkomst gehouden wordt. De huisbaas stelde het zeer op prijs als wij zouden komen. Het was interessant om mee te maken.

De afgelopen week hebben we verschillende dingen gedaan. Naast ons dagelijkse werk zijn we bij de school van Loes (de juffrouw van de bijles) geweest. Zij gaat een volledige opleiding tot lerares volgen. Vorige week was haar ontgroening. De eerste dag moesten alle studenten als schoolmeisje verkleedt komen. Wij zijn langs geweest om foto's te maken van alle kleurrijke jurkjes, linten en kniekousen. Het was erg lachwekkend.

Afgelopen maandag was het hier een nationale feestdag: 155 jaar Chinese Immigratie. We werden die ochtend opgehaald voor een dagje uit. We hebben ons verbaasd over de hoeveelheid mensen die in de auto pasten. Er moesten echter nog meer mensen mee. Na een stop aan de Hoogestraat was het aantal mensen in de auto opgelopen tot 15..! Na een rit met allemaal plakkerige mensen op een kluitje en kinderhoofdjes in onze nek kwamen we aan in 'Nieuw Amsterdam'. Hier hebben we de middag doorgebracht in een openluchtmuseum en het een en ander geleerd over de koloniale tijd, kaartspelletjes gedaan en sterappels gegeten. We stonden verbaasd van Harvey die de appels voor ons plukte in een meters hoge boom.

Op de terugweg stelt Ken voor om ‘warme vis' te gaan kijken. We krijgen een visrokerij te zien waar allerlei visjes worden gerookt. De ‘visbaas' moedigt ons aan om vooral even een enorme rog vast te houden. Voor de visliefhebbers is het een ware visoase. Kortom: we hebben genoten van deze gezellige dag!

Vorige week zijn we voor het eerst naar de Estherhof geweest. Dit is een woonopvang voor ex-leprapatienten. Hier wonen voornamelijk bejaarde mensen. Veel mensen zijn in hun jonge jaren verstoten en apart gehouden van de maatschappij.

Afgelopen maandag was er voor de eerste keer Soos. De week werd geopend en we zijn geïntroduceerd. Het was een goede eerste kennismaking. Al vrij snel ontmoetten we de directeur. Ze was erg enthousiast toen ze hoorde dat we regelmatig naar Estherhof willen komen. Het is de bedoeling dat we 1 persoon voor vast gaan bezoeken. Dit zal iemand zijn die vrij negatief in het leven staat. Het zou mooi zijn als we hem/haar even uit de sleur kunnen halen. Daarnaast zullen we op andere dagen langskomen om bijvoorbeeld met de mensen te gaan wandelen, praten en spelletjes doen.

Afgelopen zondag heeft Evelien voor het eerst de zondagschool geleid! Na een eenvoudig bijbelverhaal en een liedje met de gitaar hebben de kinderen een bijbelse kleurplaat gekleurd. We hopen om de beurt de zondagschool te gaan leiden. De kinderen hebben weinig bijbelkennis dus voorlopig zijn we hier niet uitgepraat ;-).

Als laatste willen we jullie nog bedanken voor alle leuke berichtjes die op de site staan! Erg leuk om te lezen.

Hartelijke groeten van over de oceaan!

Ps: Een aantal van jullie hebben gevraagt om ons postadres, bij deze:

G. Mynders

Johan Haakmatstraat 2

Postbus 1459

Paramaribo, Suriname

Zuid-Amerika

Buzzer

wauw, weer veel ervaringen erbij!! Onze belevenissen zijn ook leuk he ;)......misschien vind je ze nog :) waarschijnlijk hebj al wel wat gehoord. lekker gescypt hoorde ik. Mooi dat t t doet! Ja el in mijn drukke bestaan...kwam k te laat om even te babbelen :) elaass

Martineke

Wat ontzettend leuk om alles te lezen! Harvey die in de boom klimt bv...
Fijn dat de mensen bij Estherhof nu weer bezoek krijgen. Doe je Wilma de groeten van de dames uit Holland?

Boven alles Gods Zegen gewenst over dit werk!

Lisette en Jan-Kees

Dag dames,

Mooie avonturen allemaal. Enne... 15 mensen in één auto; dat is wel een hele bijzondere ervaring! We zijn benieuwd wat voor auto dat was; een verlengde Chevrolet? Als jullie in NL terugkomen moeten jullie ons zeker eens laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt.

Goed om te horen van jullie plannen in de Estherhof en uiteraard ook veel zegen toegewenst in jullie werk met de kinderen.

Groeten,

Lisette en Jan-Kees.

Wilfrey

Héeej Elzie en Evelien!!

Wat ontzettend mooi al die verhalen, en zùlke prachtige fotos! Ik geniet er gewoon echt van mee, en vooral van dat heerlijke werk wat jullie daar kunnen doen! Haal er zoveel mogelijk uit, want ik kan bijna raden dat de tijd daar vliegt! En al die ervaringen met verschillende gewoontes en al die mensen en kindjs: echt geweldig hoor! Ik blijf jullie hélemaal volgen en bid voor jullie werk! En echt gelukkig dat alles tóch nog zo goed gekomen is!!

Heeeel veel plezier en succes met alles!

Lifs,
Wilfrey

piet uyl

ik zie nu ook met eigen ogen waarvoor we op zaterdagavond op de gebedskring hebben gebeden. ik wens jullie GOD 's nabijheid en Zegen toe .