Elseline & Evelien in Suriname!

Belevenissen rond Kerst

'En zij baarde haar eerstgeboren zoon en legde....' 'JE JOK!' Roept de 5-jarige Justin tijdens de kerstviering in Paramaribo. Het meisje met wie hij Lukas 2:7 op moet zeggen zegt het niet helemaal goed. Justin echter kent zijn tekst heel goed... Deze kleine theoloog zorgt er dan uiteindelijk ook voor dat de tekst toch nog helemaal juist wordt opgezegd J.

Kerstviering Estherhof

Woensdag 17 december vierde de Estherhof haar 55-jarig bestaan en daarnaast ook kerstfeest. Er is gezongen en een korte meditatie gehouden. Aansluitend speelt het politiekorps een aantal kerstliederen voor de mensen. We moesten wel lachen toen deze mannen aan het einde opstonden en ons een wish you a merry christmas toezongen.

Kerstconcert

Midden in Paramaribo in de open lucht hadden we die donderdagavond nóg een kerstconcert. Er waren 4 verschillende koren en ook het politiekorps was weer paraat. We hebben er samen van zitten genieten. Het was ietwat miezerig die avond en verschillende mensen zaten onder hun paraplu J. Aan het einde barstte de bui echt los en zochten veel mensen een schuilplaatsje. Wij hebben al staande op onze stoelen en schuilend onder onze paraplu de mensen uit volle borst een ‘we wish you a merry christmas' toegezongen :D!

Bijles

Van de bijles hebben we nu 2,5 week vrij. 8 januari hopen we weer te beginnen met onze laatste bijlesdagen L. Helaas is dat alweer bijna afgelopen! Voor je het weet is het 20 januari...

Kerstversiering

Afgelopen dinsdag zijn we weer bij de mw. uit de Estherhof langs geweest. We hadden een kerstster voor haar meegenomen die we ook met de kinderen die vrijdag hadden gemaakt. Ze was er blij mee. In haar huisje hing verder niets aan kerstversiering. Hier uitte ze een soort teleurstelling over. Normaal was het allemaal wèl versierd zei ze. Toen hebben wij voorgesteld om dit voor haar te doen. Wat bescheiden stemde ze hiermee in. Terwijl wij bezig waren om van alles en nog wat overhoop te halen genoot ze zichtbaar van ons bezig zijn! We merkten dat zij er net zoveel plezier in had als wijzelf. Toen we weggingen bedankte ze ons hartelijk. Dit was weer'ns wat anders dan alleen maar ‘babbelen' J.

Finally.... de kerstvieringen!

Na de weken van voorbereiding was het zover. Op woensdagavond in Paramaribo en op donderdagochtend in Powakka (1e kerstdag) werd het kerstfeest gevierd. Alle kinderen zagen er kerstbest uit. Het is hier veelal de gewoonte om met kerst nieuwe kleren aan te doen. Hoe arm ook, de mensen ‘moeten' met kerst iets nieuws. Zo was er bijvoorbeeld een moeder uit de buurt die niet naar de dienst kwam omdat ze geen nieuwe kleren en schoenen had. Bizarre reden om niet te komen, maar dat gebeurt.

Wij hebben tijdens de viering onder andere panfluit en gitaar gespeeld. Daarnaast hebben we het vrije verhaal verteld. Dit hebben we deels uitgebeeld en deels verteld. Elseline was een vuile straatjongen en Evelien was moeder, 'vriend Karoe' en verteller. De kinderen waren enthousiast en luisterden goed. We hebben zelf ook veel lol gehad en hadden een paar keer dan ook moeite om in onze rol te blijven. Een slappe lach lag op de loer...

Verders hebben de kinderen een lied voor de gemeente gezongen en ook hebben een aantal hun bijbeltekst opgezegd. Na afloop kreeg iedereen een boek.

2e kerstdag

Heerlijk! Vandaag hadden we helemaal vrij! Voor de avond waren we uitgenodigd bij een kennis van de familie Mynders. Een gezellig samenzijn waarbij ieder (Er waren zo'n 16 mensen) wat te eten meebracht. Halverwege de avond hebben we nog met elkaar kerstliederen gezongen onder begeleiding van de mandoline.

We hopen dat jullie ook allemaal een goed kerstfeest hebben gehad waarbij niet de kerstsfeer, de gezelligheid of het lekkere eten centraal stond, maar de komst van de Heere Jezus Christus. Hij is de Verlosser die gekomen is als het Licht der wereld!

Vanaf hier wensen we jullie alvast een hele goede en spetterende jaarwisseling toe!

Warme groeten!

Timon

Cool Kerstfeest!

En ik wens jullie alle zegen toe die ik je anders met de Kerstdagen zou wensen. ;-)

En heel veel plezier en succes nog toegewenst in de laatste paar weken! Alhoewel ik denk dat dat niet een heel groot probleem gaat worden.

Groetjes!

Timon

Agnieta

Wat een mooie kerstdagen zeg! Jullie ook een hele goede jaarwisseling toegewenst, enne... tot snel ;)

Liefs,
Agnieta

Lydia

Tjonge..mooi om alles te lezen!! genoeg (leuks) te doen dus!!klinkt allemaal erg mooi!!
Gods zegen jullie ook, en tot snel weer ja! het is zo weer tijd om terug te gaan.

veel liefs,
Lydia

Janneke W.

leuk om jullie 'kerstverhalen' te lezen... heb kerstgevierd met alle westerse mensen die hier werken. hun kinderen speelden het kerstverhaal, was briljant. Daarna ook lekker gegeten met 'iedereen brengt wat mee', blijft leuk die gastvrijheid hier!

nog oliebollen gebakken? :) wij wel, roept wel een bijzonder sfeertje op.

geniet nog van jullie laatste weekjes!! ik kan nu beamen dat de tijd vliegt als je niet in NL bent...

groet uit Malawi, Janneke

Martijn

Mooi verhaal weer dames! Erg tof om jullie belevenissen te lezen.

Groeten uit de Domstad!

Rene Verheij

Hoi Elseline, en Evelien,

Hoe gaat het daar bij jullie in Suriname?

Ik wil jullie ook een heel rijk gezegend nieuwjaar toewensen.
Het lijkt me best wel bijzonder om zo in Suriname (hele andere cultuur) kerstfeest te vieren.
Het is erg leuk om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken, en wat jullie daar allemaal doen.

Groetjes, en Gods zegen

René

Ellen

Ha Evelien en Elseline
Jullie verhalen brengen Suriname voor ons weer heel dichtbij! Wat grappig om kinderen met het kerstfeest in zomerhempjes te zien staan :)
Geniet van warme wind, waaiende palmbomen, blote voeten, koude douche en vooral alle rijke ontmoetingen met jullie bekenden in Suriname, voor je het weet moet je het allemaal weer achter je laten.
De hartelijke groeten aan familie Mynders.

Anton

Hoi Evelien en Elseline,
Heel veel plezier en zegen met de laatste weekjes joh, wat een mooie verhalen!
Groetjes,
Anton