Elseline & Evelien in Suriname!

Laatste groet uit het tropisch woud...!

Bombels

Voordat het grote feest van Oud& Nieuw losbarst, een belevenis die we volgens de Surinamers zeker mee moesten maken, gaan we eerst op survival naar het binnenland.

Matta

Dinsdagmiddag nemen we met Loes de bus van drie uur en een uur later vertrekken we als haringen in een ton richting Matta. We babbelen lekker met onze indiaanse buurmannen waardoor de reis niet zo lang lijkt.

Op onze bestemming aangekomen maken we kennis met de familie van Loes. We ontmoeten opa en oma, ooms, tantes, neven en nichten die allemaal onder 1 dak leven. En de twee aankomende dagen kunnen wij er ook nog wel bij. We slapen in een hangmat, baden ons in de open lucht met regenwater en de toiletten zijn gaten met een diepe kuil eronder. Verder leven we op blote voeten, tussen de kippen en krijgen we eten uit een ketel boven een groot vuur.

Die dag is een van de vele kinderen jarig en we vieren feest, zingen verjaardagsliedjes, doen stoelendans en er wordt een mega taart aangesneden.

De volgende dag maken we een fikse wandeling door Matta en maken kennis met de indiaanse bevolking en hun leefgewoonten. Zo zien we onder andere hoe cassave geraspt, gezeefd en gebakken wordt. Cassave is een van de hoofdproducten waarvan men leeft. Het is een soort aardappel en erg bewerkelijk voordat het gegeten kan worden.

Verder vermaken we ons met zwemmen, vissen en spelen we met de nichtjes en neefjes van Loes.

Oud&Nieuw

‘Zalige uitgang en een gelukkig nieuwjaar!' Het is een roomse wens die door veel Surinamers is over genomen en wij dan ook veel toegewenst kregen.

Oudjaarsavond is er een dienst in de Estherhof. Het is een scherpe boodschap, afkomstig uit Prediker 11. Welke kant valt jou levensboom straks op; naar het koude noorden of naar het warme zuiden waar Christus is?

Na de dienst gaan we met de fam. Mijnders mee en blijven we logeren tot en met nieuwjaar. Al bij aankomst in Suriname zijn we warm gemaakt voor het vele vuurwerk; de bombels. De hoge luchtvochtigheid en de enorme rookontwikkeling van de bombels zorgden er echter voor dat je nog niet eens het vuurwerk van de buren kon zien.

Desondanks hebben we genoten van de sfeer (we hebben 2 uur zonder stroom gezeten), de oliebollen en de gezelligheid!

Brownsberg

Wil je iets van Suriname zien dan moet je toch echt op de Brownsberg zijn geweest werd ons verteld. Op dinsdag 6 januari reizen we samen met nog 6 andere mensen en een gids af richting het binnenland. Na een ruim 4 uur durende bustocht komen we aan. We krijgen een prachtig uitzicht te zien over het Brokopondomeer met veel (!) groen. Na onze lunch beginnen we aan onze eerste wandeling naar de Irenewaterval. Het is een actieve wandeling waarbij we veel leren over de natuur. Er staat oa een telefoonboom. Als je verdwaald bent in het bos moet je met een stok op de boom slaan. Het geluid is dan tot +- 3 km ver te horen.

Danpaati

De volgende dag maken we nog een korte wandeling waarna we vertrekken naar Danpaati. Met een korjaal varen we zo'n 3 uur over de Suriname rivier. Net voor het donker komen we aan op het eiland. De volgende dag worden we vroeg wakker en genieten van de prachtige natuur om ons heen. Onder het genot van een kopje thee zien we de zon boven de Surinamerivier opkomen... Wow, so beautiful! Na het ontbijt maken we een wandeling in het dorpje Dan. Hier leren we hoe de Saramacaanse bevolking leeft. De rest van de dag kunnen kort worden samengevat met de woorden kanoen, kletsen, natuur, culturele dansvoorstelling, gezelligheid, goede gesprekken en vooral volop genieten! Vrijdagochtend vroeg steken we met de korjaal de rivier over en duiken we onder dichte begroeiing de jungle in. Dit was een ware belevenis; zo vele plant- en boomsoorten, lianen, vruchten, vogels. Wat is de schepping mooi. Die middag keren we helaas weer terug naar Paramaribo. Wat hebben we een goede tijd gehad...!! De Heere heeft ons gezegend!

Gewone leven

Het ‘gewone' leven is weer van start gegaan! We hopen dat we deze laatste week alles goed af mogen sluiten. Onze laatste dagen en uurtjes op Paramariboaanse grond.. A bun, zover is het nog niet helemaal ;).

Deborah

Wauw wat gaaf allemaal zeg, krijg ook wel zin om te gaan reizen! Heb je je studie nog een beetje gemist, Evelien? Het bacheloronderzoek begint hier bijna, maar geniet jij maar lekker nog even daar:) Leuk om jullie verhalen te lezen, goede reis terug gewenst!!! Maar een keertje kletsen als je weer in NL bent! liefs

Henriëtte van Eck

Ha Elseline!

Wat een verhaal zeg... Gaaf dat jullie nog naar de binnenlanden toe geweest zijn, dat zal een hele belevenis geweest zijn! En jullie weten de mensen hier in NL wel jaloers te maken met je beschrijving van die mooie natuur enzo daar zeg...;)
Sjonge, jullie tijd in Suriname is best snel gegaan zeg! Wel weer zin om terug te gaan, of had je er zo nog 2 maandjes aan vast willen plakken? Een beetje dubbel waarschijnlijk.. Nou meid, geniet in elk geval nog even van deze laatste paar dagen daar, sterkte met het afscheid nemen, en samen een goede en veilige reis naar Nederland toe gewenst!

Liefs Henriëtte

Elise

Tklinkt nog steeds allemaal heerlijk! En absurd om te bedenken dat jullie al weer bijna terugkomen... wat vliegt het allemaal! Maar misschien wel weer lekker om weer warme sjochomelk te drinken, lasagne en patat te eten, of niet?

Tot snel weer, live praten is altijd makkelijker :D

liefs Elise

Elslein II

Ha fantastisch! Het Julianapark valt erbij in het niet:) Ik verheug me op je thuiskomst!

Nadine

Hé meiden! Heb het nog even goed daar, en voor snel vast een warm welkom in het koude NL!

Nico en Anneke

Hartelijk dank voor al jullie reisverhalen!
Het was steeds weer leuk om alles te lezen!
Sterkte bij het afscheid nemen, en we wensen jullie een hele goede terugreis en weer een behouden thuiskomst!
Hartelijke groetjes van Nico en Anneke