Elseline & Evelien in Suriname!

Fa yu tan..?

Estherhof

..Mi de bun. Hoe gaat het met jou? Met mij goed. Dit zijn onze eerste zinnetjes sranan-tongo (de surinaamse taal)! Mevrouw Top uit de Estherhof heeft ze ons geleerd. Ze heeft zitten schaterlachen om onze uitspraak en was zeer verbaasd te horen dat we deze taal niet kenden...(?!). Onze afspraak is: Zij leert ons Surinaams en wij helpen haar met puzzelen :-). Inmiddels brengen wij haar iedere dinsdag een bezoek.

Verjaardag Eef

Afgelopen woensdag was Evelien jarig. Party, party! Toen Eef 's ochtends de kamer binnen kwam hingen er overal slingers en stond er een heerlijk ontbijt klaar, echt genieten!! Om half tien kwamen men. en mw. Mynders gezellig op visite en brachten ook de post mee uit Nederland! β€˜s Middags op de bijles werd Eef ontvangen met Hollandse en Surinaamse verjaardagsliedjes. De kinderen hadden als verrassing een mooie slinger gemaakt. Elk kind had een vierkant vlaggetje gemaakt met daarop een tekening. Na de traktatie zijn we stoelendans gaan doen. Lichtelijk chaotisch, maar wel veel plezier gehad. Aan het einde heeft Loes God gedankt en hebben de kinderen Evelien traditioneel gedag gezegd met een brassa (een knuffel) en een kusje van de kleinere kinderen (de kinderen van de bovenbouw voelden zich te groot). Loes gaf tenslotte iedereeen nog een bakkabana, een gebakken banaan, mee naar huis. Het was een feestelijke dag!

Armoede

Uit een gesprek van afgelopen week kwam de armoede hier heel direct naar voren.Er zijn gezinnen die niet altijd voldoende voedsel hebben. Regelmatig komen kinderen met een lege maag naar de bijles. Soms wordt er puur rijst gegeten met wat kruidenolie. We hebben mogen zien dat mensen uit hun eigen armoede aan anderen geven. Samen delen. Dat was indrukwekkend! Het deed ons denken aan het liedje gebaseerd op Mattheus 25:

'Ik was hongerig en jij gaf Mij te eten.

Toen ik dorst had bood je Mij je beker aan.

En wat je ooit gedaan hebt

aan de minste van mijn broeders,

zegt Jezus, dat heb jij aan Mij gedaan.'

Wat doen wij voor onze naaste? Delen wij van de rijkdom die we van God hebben ontvangen? ... zegt Jezus, dat heb jij aan Mij gedaan...

Geniet van jullie weekend!

Els en Eef

Simone B

Ha meiden,
Wat zag je er feestelijk uit eef! dat moet een leuke verjaardag geweest zijn! Leuk om steeds jullie verhalen te lezen!Het beste weer!
liefs, siem

Gerieke

Mooi verhaal weer meiden! Fijn dat je zo feestelijk je verjaardag hebt kunnen vieren Evelien!
Een goede zondag voor jullie beiden,
Liefs uit St. Louis, Geriek

Lisette en Jan-Kees

Eef,

Wij dachten nog wel dat je met Nederlands uit de voeten kon in Suriname; sranan-tongo klinkt een stuk ingewikkelder. Succes ermee.

JD

Jowwwwwwwwwwwww elsol
hoe si het daar? geniet je der eenbeetje van? doruzz vertrekt morgen!!
waar is die kakkerlak?
je brother

Doruzzzz

Haai Elsje en Eef!!
Jullie verhalen klinken fantastisch! Ik zit nu in Afrika en het is baie leker daar!
Heel veel succes en plezier in jullie werk!!

liefs knuffel do

Ellen

Hee Elseline en Evelien,

Windy en Martineke gaven me jullie site door!
Ontzettend leuk om jullie belevenissen te volgen!
Geniet van deze tijd, want voor je het weet is het weer allemaal voorbij!
Groeten aan familie Mynders, Loes en de kids!
Nog een heel goede tijd! Groetjes!